Efforts to Improve Motivation To Learn To Pray by Applying The Demonstration Method To Students In The RA Alfithriyah V, Watuagung, Pasuruan, East Java
DOI:
https://doi.org/10.62945/jcii.v1i1.142Keywords:
Learning Motivation, Prayer, Demonstration Method, Early Childhood, RA Al-FithriyahAbstract
Motivation to learn to pray in early childhood is an important aspect in the formation of religious character from an early age. This study aims to analyze the effectiveness of the application of the demonstration method in increasing the motivation to learn to pray in students of the RA Al-Fithriyah V Watuagung group, Pasuruan, East Java. The research method used is classroom action research (CAR) with a qualitative and quantitative approach. The subjects of the study were students of the RA group who had difficulty in understanding the procedures for praying. Data were collected through observation, interviews, and questionnaires to measure changes in learning motivation. The results of the study indicate that the application of the demonstration method directly can increase students' understanding and interest in learning to pray. This method provides a more interactive learning experience, allowing students to directly imitate the movements and readings of prayer with teacher guidance. In addition, direct feedback from the teacher strengthens students' understanding. Thus, the demonstration method has proven effective in increasing the motivation to learn to pray in early childhood. The recommendation from this study is that the demonstration method be applied more often in Islamic religious learning in RA to build stronger prayer habits from an early age.Downloads
References
Abdurrahman, M. (2018). Pendidikan Anak dalam Islam. Jakarta: Pustaka Amani.
Ahmad, M. (2020). Metode Pembelajaran Agama Islam di Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Deepublish.
Al-Ghazali, I. (2019). Ihya’ Ulumuddin: Pendidikan Islam dalam Perspektif Tasawuf. Jakarta: Republika.
Alwi, H. (2021). Psikologi Pendidikan Islam: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Ilmu.
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Az-Zarnuji, I. (2020). Ta'lim al-Muta'allim: Panduan Pendidikan Islam. Surabaya: Pustaka Islam.
Bahruddin, U. & Makin, M. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini Berbasis Agama. Malang: UMM Press.
Daryanto. (2019). Model Pembelajaran Inovatif dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Gramedia.
Departemen Agama RI. (2020). Pedoman Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jakarta: Kemenag.
Hamalik, O. (2018). Psikologi Belajar dan Mengajar dalam Pendidikan Islam. Bandung: CV Mandar Maju.
Hasbullah. (2019). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Ismail, M. (2021). Pendidikan Islam Berbasis Praktik untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Deepublish.
Jalaluddin, R. (2022). Psikologi Agama dan Pembentukan Karakter Religius Anak. Malang: UMM Press.
Komarudin, K. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Dasar. Bandung: CV Pustaka Mandiri.
Mulyasa, E. (2021). Manajemen Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Islam. Jakarta: Rineka Cipta.
Mursalim, H. (2018). Metode Pembelajaran dalam Pendidikan Islam: Kajian Teoretis dan Praktis. Jakarta: Bumi Aksara.
Nasution, S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan Islam. Yogyakarta: UII Press.
Nata, A. (2020). Kapita Selekta Pendidikan Islam: Teori dan Implementasi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Nurhadi. (2019). Strategi Pembelajaran Efektif untuk Anak Usia Dini dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta: Deepublish.
Ramayulis, Y. (2021). Psikologi Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Rusman. (2020). Model-model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Bandung: CV Pustaka Setia.
Slameto. (2019). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Rineka Cipta.
Suparno, P. (2021). Teori Kognitif dalam Pendidikan Islam: Implementasi dalam Metode Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini dan Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
Syah, M. (2020). Psikologi Pendidikan Islam dengan Pendekatan Pembelajaran Modern. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Tilaar, H.A.R. (2019). Membentuk Karakter Anak melalui Pendidikan Islam. Jakarta: Grasindo.
Wahyudi, H. (2022). Pembelajaran Agama Islam Berbasis Karakter Religius. Malang: UMM Press.
Yamin, M. (2021). Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Yusuf, M. (2020). Metodologi Pembelajaran Islam Berbasis Praktik. Jakarta: Kencana.
Zuhairini, Z. (2019). Filsafat Pendidikan Islam. Surabaya: Al-Ikhlas
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.