The Use of Mind Mapping Technique to Improve Learning Outcomes of Fathu Makkah Material for Students at MI Plus Ma’arif Nu Jatinegara

Authors

  • Wiji Cahyaningsih MIS Plus Ma’arif NU Jatinegara Author
  • Wati Supu MIS salafiyah Pajarakan Probolinggo Author
  • Wahidiyah MIS Al Falah Ngebong Author
  • Wahyui Cholipah MIS Cibeber Author
  • Wilpa Nabila MIS Alkhairaat Balaang Author

DOI:

https://doi.org/10.62945/jcii.v1i1.153

Keywords:

Mind Mapping, learning outcomes, Fathu Makkah, Islamic history, MI Plus Ma'arif NU Jatinegara

Abstract

This Classroom Action Research aims to improve students' learning outcomes on the Fathu Makkah material through the application of the Mind Mapping technique at MI Plus Ma'arif NU Jatinegara. The background of this study is the low understanding of students on narrative Islamic history material, so a more effective and interesting learning strategy is needed. The Mind Mapping technique was chosen because it can help students organize information visually, improve memory, and facilitate systematic understanding of concepts. This research was conducted in two cycles with the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of the study were grade V students of MI Plus Ma'arif NU Jatinegara. Data were collected through learning outcome tests, observations, and interviews, then analyzed descriptively qualitatively and quantitatively. The results of the study showed an increase in student learning outcomes after the application of the Mind Mapping technique, marked by an increase in the average class value and student activity in learning. Thus, the use of the Mind Mapping technique has proven effective in improving learning outcomes on the Fathu Makkah material. It is recommended that teachers apply this technique as an alternative in teaching Islamic history material to make it more interesting and easier for students to understand.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, R. (2021). Peran Mind Mapping dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 15-30.

Fadilah, R. (2021). Efektivitas Mind Mapping dalam Pembelajaran Konsep Sejarah Islam di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 12(3), 55-70.

Fauziah, R., & Kurniawan, H. (2023). Penerapan Mind Mapping dalam Pembelajaran Sejarah Islam di Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 45-60.

Fathurrahman, I. (2022). Mind Mapping dan Pemahaman Sejarah Islam dalam Konteks Pendidikan Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 40-55.

Hamzah, A. (2021). Implementasi Mind Mapping dalam Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme di Madrasah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Islam, 11(2), 60-75.

Haryanto, D. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Islam melalui Pendekatan Visual Mind Mapping. Jurnal Riset Pendidikan Islam, 10(1), 22-40.

Hasanah, U. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inovatif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di MI. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 15-28.

Hidayat, L. (2021). Strategi Guru dalam Menggunakan Mind Mapping untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Guru, 7(4), 33-47.

Hidayati, N. (2022). Strategi Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(1), 25-40.

Kurniawati, T. (2023). Penerapan Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar dalam Mata Pelajaran Sejarah Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Sejarah, 9(1), 30-50.

Maulana, A. (2023). Mind Mapping sebagai Alat Bantu Visual dalam Pembelajaran Sejarah Islam. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 14(2), 99-112.

Mustofa, R. (2020). Analisis Pengaruh Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Sejarah Islam di MI. Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(1), 80-95.

Nugroho, R. (2021). Meningkatkan Pemahaman Konsep Sejarah Islam melalui Mind Mapping di MI. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 8(3), 55-70.

Nurhayati, S. (2023). Efektivitas Penggunaan Mind Mapping dalam Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 13(2), 75-90.

Prasetyo, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Mind Mapping dalam Pembelajaran Sejarah Islam di MI. Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(3), 89-102.

Putri, S., & Susanto, B. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Mind Mapping untuk Meningkatkan Pemahaman Sejarah Islam. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(2), 33-48.

Rahmawati, L. (2021). Penerapan Teknik Mind Mapping untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 10-25.

Ridwan, M. (2021). Analisis Keefektifan Mind Mapping dalam Pembelajaran Berbasis Proyek di Madrasah. Jurnal Pendidikan Inovatif, 7(1), 80-95.

Sari, D., & Putra, M. (2021). Dampak Penggunaan Mind Mapping terhadap Prestasi Akademik Siswa Madrasah. Jurnal Pendidikan Madrasah, 6(2), 70-85.

Setiawan, B. (2023). Penerapan Mind Mapping sebagai Media Pembelajaran Sejarah Islam di Madrasah. Jurnal Pendidikan Inovatif, 9(1), 99-113.

Sunarti, M. (2020). Teknik Pembelajaran Kreatif dengan Mind Mapping untuk Siswa MI. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 8(3), 50-65.

Susilawati, P. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Mind Mapping dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Islam, 9(2), 66-80.

Suryani, W. (2023). Analisis Efektivitas Mind Mapping dalam Pembelajaran Sejarah Islam. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(4), 55-70.

Syafitri, D. (2022). Pengaruh Mind Mapping terhadap Peningkatan Daya Ingat Siswa dalam Materi Sejarah Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 45-58.

Wahyudi, A. (2020). Mind Mapping dan Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Sejarah Islam. Jurnal Pendidikan Kreatif, 9(2), 70-85.

Yusuf, H. (2020). Metode Pembelajaran Visual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 7(3), 99-112.

Yuliana, R. (2022). Strategi Pembelajaran Berbasis Mind Mapping untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 6(4), 35-50.

Zainuddin, M. (2022). Strategi Pembelajaran Berbasis Visual dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 13(1), 45-60.

Zulfikar, H. (2023). Mind Mapping sebagai Alat Bantu Visual dalam Pembelajaran Berbasis Sejarah Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 12(3), 75-88.

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

The Use of Mind Mapping Technique to Improve Learning Outcomes of Fathu Makkah Material for Students at MI Plus Ma’arif Nu Jatinegara. (2025). Jurnal Cendekia Islam Indonesia, 1(1), 501-511. https://doi.org/10.62945/jcii.v1i1.153

Similar Articles

1-10 of 43

You may also start an advanced similarity search for this article.