Implementation of the Make a Match Method to Improve Student Learning Outcomes in Qur'an Hadith Learning at MAN 21 Jakarta Utara

Authors

  • Wuwun Khoirun Nisya MAN 21 Jakarta Utara Author
  • Wiwin Rohmatin MTs Bustanul Ulum Pakuan Aji Lampung Timur Author
  • Winda Paulenza RA NU XIV Pagar Alam Sumatera Selatan Author
  • Winda Rahma MAN 1 Kapahiang Bengkulu Author

DOI:

https://doi.org/10.62945/ajet.v1i1.155

Keywords:

Make a Match, learning outcomes, Al-Qur'an Hadith, cooperative method

Abstract

This study aims to determine the application of the Make a Match method in improving learning outcomes of the main material of the contents of the Qur'an in the subject of the Al-Qur'an Hadith class X at MAN 21 North Jakarta. The Make a Match method is one of the cooperative learning models that utilizes the match between two different cards, which aims to increase interaction between students and help understand the material in a fun way. This study uses a quantitative approach with an experimental research design. Data were collected through learning outcome tests given before and after the application of the Make a Match method. The results showed a significant increase in student learning outcomes after the application of this method, with the average final test score of students being higher than the score before the application. This indicates that the Make a Match method is effective in improving students' understanding of the main material of the contents of the Qur'an. Based on these findings, it is suggested that the Make a Match method can be applied more widely to improve the quality of learning in the Al-Qur'an Hadith subject in other schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi, S. (2020). Pembelajaran Berbasis Aktifitas untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 19(4), 212-221.

Arief, R., & Nurhayati, I. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Make a Match dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 22(4), 175-182.

Arifin, Z. (2022). Pembelajaran Al-Qur'an dengan Model Kooperatif: Teori dan Praktik. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 66-74.

Fadli, M. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 10(2), 50-58.

Fitria, N., & Iskandar, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif terhadap Partisipasi Siswa dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 23(1), 12-20.

Hadi, A. S. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Pendidikan, 15(2), 56-64.

Hasanah, F., & Widodo, A. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara di Kelas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa, 24(1), 58-66.

Henny, L. (2020). Pembelajaran Al-Qur'an yang Inovatif dan Menyenangkan bagi Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 14(3), 140-147.

Hidayat, M. (2020). Peran Guru dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 8(3), 55-64.

Hidayat, S. (2021). Pembelajaran Agama Islam dalam Konteks Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 49-58.

Hidayati, N., & Kurniawan, D. (2021). Pengaruh Pembelajaran Al-Qur'an berbasis Teknologi terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi, 17(2), 100-107.

Indriani, D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match terhadap Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 12(2), 101-109.

Kurniawan, S. (2022). Penerapan Pembelajaran Kooperatif dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 20(3), 85-93.

Prasetyo, D. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Make a Match dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(3), 44-51.

Prasetyo, A., & Aulia, N. (2020). Model Pembelajaran Make a Match dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 17(2), 96-104.

Putri, E. R., & Supriadi, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 12-18.

Rizki, F. (2023). Pembelajaran Islam melalui Pendekatan Kontekstual: Penerapan di Kelas Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Agama, 19(3), 58-65.

Rizki, A., & Yuliana, D. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match dalam Meningkatkan Interaksi Sosial dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 19(1), 36-44.

Salim, A. (2022). Kreativitas dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Siswa. Jurnal Pendidikan Kreatif, 7(1), 63-72.

Sari, N., & Ningsih, E. (2021). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama. Jurnal Pendidikan Islam, 18(2), 97-106.

Setiawan, A., & Mulyana, H. (2021). Pembelajaran Konstruktivisme dalam Meningkatkan Pemahaman dan Keterlibatan Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22(3), 87-95.

Subhan, M., & Hadi, S. (2022). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif terhadap Keterampilan Sosial dan Akademik Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 24(2), 111-118.

Sulaiman, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 21(4), 107-115.

Taufik, A. (2021). Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22(1), 70-77.

Taufiq, D., & Zulkarnain, M. (2023). Metode Pembelajaran Islam untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam dan Keagamaan, 14(1), 40-47.

Tanjung, H. M. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif dalam Pendidikan Agama. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 21(4), 215-223.

Umar, H. (2021). Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 18(2), 113-120.

Wicaksono, P. (2022). Penerapan Model Make a Match dalam Pengajaran Agama Islam di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(3), 88-95.

Wulandari, R., & Andayani, S. (2023). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif terhadap Retensi Jangka Panjang Siswa. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 17(4), 235-242.

Yuliawati, N., & Dewi, I. (2021). Pembelajaran Kolaboratif dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 20(1), 30-38.

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Implementation of the Make a Match Method to Improve Student Learning Outcomes in Qur’an Hadith Learning at MAN 21 Jakarta Utara. (2025). Asian Journal of Education and Teaching, 1(1), 423-435. https://doi.org/10.62945/ajet.v1i1.155

Similar Articles

1-10 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.